Önceki başlık :: Sonraki başlık |
Yazar |
Mesaj |
Ragnor
Kayıt: Jan 26, 2003 Mesajlar: 218 Nereden: Bursa
|
Tarih: Fri Nov 25, 2005 6:00 pm Mesaj konusu: Takım arkadaşı sorunu |
|
|
Merhabalar.
Son birkaç haftam (haftam demem biraz iyimser olur ayım bile diyebiliriz) oyun yapımı konusunda takım arkadaşı bulmaya çalışmak ve bu konuda bol bol düşünmek ile geçti. Oyun yapım grubumuza 2-3 aydan uzun bir süre boyunca internette bakılması gereken heryere bakarak grafiker bir arkadaş aradık ama bulamadık.
Geçenlerde bir başka arkadaşımla yine bu konuda bir süre konuştuk. Kendisi bu sorunu çözmek için özel bir ilan panosu sisteminin yararlı olacağını düşünüyordu. Bense daha karamsardım. Bana göre sorun çözülemezdi, çünkü bir konuda çalışacak insan sayısı denizde kum deyimi ile ifade edilebilinirken (biraz abarrtım sanırım ) diğer konuda kimse bulunamıyodu. Ama yine de bir süre kafa yorduk şöyle olsun böyle olsun diye. Neyse sonuçta bizim için güzel bir geyik oldu, ortaya ufak bir fikir attık ama yinede ilan tahtasının bazı sorunları çözemeyeceği düşüncesi ile harekete geçmedik.
Ama çözemiyoruz diyip bırakamayız bu işi. En azından ben bırakamıyorum, denedim olmadı .
Neyse hızla konuyu toparlayayım. Şimdi size soruyorum. Takım arkadaşı bulmak ve oyun yapımı kurmak konusundaki sorunlar ve çözüm önerileriniz nelerdir?
Ben başlayayım.
İlk olarak oyun yapacak ekibin bütün kadro olarak yakın çevrede yaşıyor olmaları birçok sorunu çözer. Ekibin çalışmalarında aksaklıkların oluşma ihtimalini azaltır. Ama sorun şu ki yakın çevrede oyun yapımı ile ilgilenen insan bulmak her zaman mümkün olmuyor.
Buna çözüm olarak istemeden de olsa internet üzerinden çalışacak bir grup toplanabilir. Bu sayede ekibe alınacak insan tercihi konusunda daha çok imkanınız olur. Ama bu yönteminde sorunları iletişim ve toplanıp karar alma konusunda aksaklıkların çıkma olasılığının yüksek olması ve yaşayınca anlayacağınız üzere tahmin edemeyeceğiniz kadar bol olması, bu aksaklıkların çalışmalara ve ekip üyelerinin motivasyonuna büyük zararı oluyor hatta birçok grup dağılıyor böyle.
Bütün bunlara rağmen yinede bir şekilde grup kurmanız ve bu grubu yaşatmanız mümkün. Özveri ve pes etmemek anahtar kelimeler. Yine de yeterli mi? Hayır. Çünkü takım arkadaşı bulmak gibi bir sorun var önümüzde.
Bir grup kurarken mümkünse her konuyla (programlama, grafik, ses, müzik, senaryo vs.) uğraşacak ayrı kişiler olmasını sağlamak gerek ki herkes enerjisini kendi alanına rahatça kanalize edebilsin. Zaten tek kişilik ordu olmaktan çıkıpta ekip olmanın anlamı budur. Ama sorun şu ki her konuyla ilgilenecek ayrı birilerini bulmak her zaman mümkün olmuyor.
Kişisel olarak verebileceğim grafiker eksikliği sorunu var mesela. En azından 3-4 aydır ekip olarak projelerimizde grafik konusunu üstlenebilecek, 2d grafik yapabilen insanlar aradık, sorulabilecek her yere sorduk ama cevap yoktu. Tamam belki muhteşem programcılar değiliz ama ortaya birşeyler çıkarabiliyoruz. Hepimiz aç çok yaptıklarımızla birşeyler başarabildiğimizi ispatladık. Yani hadi ipini koparıp oyun yapmak isteyen, hedefide doom3 olan çocuklar değiliz ama kimseyi bulamadık.
Sorun gayet ortada değil mi? Amatörü oyun yapım topluluğumuzun her konuda yeterli sayıda ve yeterli bilgide üyesi var mı? En azından sadece 2-3 gruptan fazlasını çıkarabilecek kadar? Yoksa (ki bence yok) bu konuda ne yapabiliriz? Yani birşeyler yapmak zorundayız çünkü aksi takdirde oyun yapamayız. Benden bu kadar birazda siz konuşun.
Not: Arkadaşlar biraz dağınık oldu ama lütfen kusura bakmayın ve konuyu saptırmadan oyun yapımı ekibi kurma ve ekibe takım arkadaşı bulma konuları üzerine eğilelim, çözüm önerileri getirelim. Bence bu konu şu an için önümüzdeki en önemli konu. |
|
Başa dön |
|
|
DarkScythe
Kayıt: Aug 04, 2005 Mesajlar: 173 Nereden: Vault 35
|
Tarih: Fri Nov 25, 2005 8:20 pm Mesaj konusu: |
|
|
grafiker az , aslında çok yetenekli grafikerler var ama çoğuda oyun yapımıyla ilgilenmiyor nedense , gerçi biraz realist düşününce bu işe kendini adamak ilerde aç kalma riskini göze almakla eş ; eski bir ankette ise sitedekilerin durumu açık : http://www.oyunyapimi.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1516 |
|
Başa dön |
|
|
DoganBir
Kayıt: Mar 24, 2003 Mesajlar: 305 Nereden: İstanbul
|
Tarih: Sat Nov 26, 2005 12:59 am Mesaj konusu: |
|
|
Bence Grafiker veya programcı azlığında değil sorun. Bir tarafta iyi para kazandığınız bir işiniz varsa ve üzerinizde birilerinin sorumluluğu da varsa gidip para kazanıp kazanmayacağınız belli olmayan bir sektöre girip bütün vaktinizi buna harcayamazsınız. Eğer para yatıracak birileri bulunur bu programcı ve grafikerlere maaşlarını öderse o zaman Dünyada ses getirecek oyunlar ortaya çıkar. |
|
Başa dön |
|
|
vmeydaneri
Kayıt: Dec 08, 2004 Mesajlar: 583 Nereden: Ankara
|
Tarih: Sat Nov 26, 2005 1:01 am Mesaj konusu: |
|
|
Alıntı: |
Bence Grafiker veya programcı azlığında değil sorun. Bir tarafta iyi para kazandığınız bir işiniz varsa ve üzerinizde birilerinin sorumluluğu da varsa gidip para kazanıp kazanmayacağınız belli olmayan bir sektöre girip bütün vaktinizi buna harcayamazsınız. Eğer para yatıracak birileri bulunur bu programcı ve grafikerlere maaşlarını öderse o zaman Dünyada ses getirecek oyunlar ortaya çıkar. |
+1 |
|
Başa dön |
|
|
Ragnor
Kayıt: Jan 26, 2003 Mesajlar: 218 Nereden: Bursa
|
Tarih: Sat Nov 26, 2005 11:28 am Mesaj konusu: |
|
|
Peki ama beyler yani bu siteye takılan insanların ortak derdi, uğraşı değil mi oyun yapmak?
Açıkcası bu işe para yatıracak birilerini bekleyelim düşüncesi oldukça saçma. Bugüne kadar kimse adam akıllı para yatırmadı, bundan sonra mı yatıracak? Ne değişmiş olacak ki bu paralar bu sektöre harcanacak?
Sektörün olmadığını düşünürsek önce azçok para kazanan bir sektör oluşmalı ki birileri para yatırmayı düşünsün. İçimizden birileri risk alacak, mücadele edecek. Yoksa 10 yıl sonra ya bu sitede ya da bir başkasında ben ya da benim gibi biri yine aynı şeyleri yazar.
Ayrıca "Dünya ses getirecek" bir oyun yapmak için illa birilerinin size düzgün maaş+düzgün çalışma ortamını sunması gerekmiyor. Açıkcası bizim içimizden çıkan Mount&Blade örneğine bakarsak ki bu oyun birçok sağlam oyun dergisi ve sitesinde tanıtılıp övgü aldı, bu işin biraz özveri ile asıl çalıştığımız işten sonra yapacağımız fazlamesailer ile yapılabileceği ortada.
Bildiğim kadarı ile bu oyunu Armağan bey ve İpek hanım işlerinden arta kalan vakitlerinde geliştirmişlerdi.
Demek ki oluyormuş. Bizde yapmazsak nasıl Amiga döneminde ve 1997 yılı civarında çıkan birkaç oyundan sonra uzun süre hiç ses çıkmadıysa yine aynı şey olur. Birkaç oyun çıkar sonrada 3-4 yıl için bütün piyasa durur. |
|
Başa dön |
|
|
DoganBir
Kayıt: Mar 24, 2003 Mesajlar: 305 Nereden: İstanbul
|
Tarih: Sat Nov 26, 2005 3:29 pm Mesaj konusu: |
|
|
Para olmadan asla yapılamaz gibi birşey demedim. Ya bir çok şeyden fedakarlık yapacaksınız ve sizin gibi bu fedakarlığı yapacak arkadaşlar bulacaksınız ya da Armağan bey ve İpek hanım gibi birbirinizi tamamlayan bir çift olacaksınız. Beklentilerinizi makul seviyelerde tutacaksınız. Zamanla beklentileriniz mutlaka artacaktır. Ben oyun işinin peşini bırakmış değilim ama artık beklentilerimi makul düzeye indirdim. Yani yılda da inşallah öncelikle NDS için bir projeye başlayacağız (işten arta kalan vakitle ve artık elimizde bir DS de var. Tek eksik wi-fi ethernetimiz). Türk oyun piyasası bence yakın zamanda (3-4 yıl) iyi işlere imza atmış olacaktır. Ve o anda daha çok para yatıran insanlar çıkacaktır.
İyi grafikerleri çekmek zordur, çünkü iyi para kazanırlar. Eğer bu işe gireceklerse de senin gerçekten iyi olduğunu bilmek isterler. Ben bu tecrübeleri yaşamadım ama bunları yaşamış insanlarla birlikte çalışıyorum. Grafiker bulamadıkları için çoğu projeleri yarım kalmıştır. Grafiker oyunun yarısında iyi bir iş bulduğu için işi yarım bırakıp gitmiştir. Anlayacağın para her zaman en büyük sorun olacaktır. Ve sen kaçmayacak grafikeri bulursan (bu da en kolay öğrenci olması ile sağlanabilir) iyi birşeyler ortaya çıkarırsın.
Aradığın takım arkadaşlarını bulursun inşallah. |
|
Başa dön |
|
|
eraser
Kayıt: Oct 18, 2004 Mesajlar: 173
|
Tarih: Fri Dec 09, 2005 11:09 pm Mesaj konusu: |
|
|
Bir grubun gerçekleştirilmesi yani oluşması için:
1-İlk önce bu işe başlarken herkesin cesareti olmalı ve birbirini
cesaretlendirmeli.
2-Grup için de kişilerin birbiriyle uyum sağlaması çok önemli.
3-Hangi işi kimin yapacağı konusunda ayrıştırma yapmak.
Yani kimin hangi konuda ne yapacağı konusunda paylaşım.
4-Birbirini dinleyen insanlar olmalı.
5-Uzlaşma yoluna gidilmeli ve tansiyon düşürülmeli.
Grup içinde bir bireyin bireysel gereksinimleri:
1-Engelliyici olmak.
2-Dikkat çekmek.
3-İşinde hakim,üstün olma.
4-Çekimser olmak yani herşeye bulaşmamak.
Grubun iş içinde de görevleri:
1-Bilgilerin aktarılması.
2-Bilgileri gözden geçirme, soru sorma.
3-Fikirleri düzenlemek.
4-Fikirleri açıklamak.
5-Yapılan işi özetlemek.
6-Yapılan işi değerlendirmek.
7-Kararlaştırmak.
En önemlisi sanırım ''inanç''.Kimse birşeyi gerçekleştirebilme konusun da
biribirine inanmıyor ve bazı şeyler için risk almaktan kaçınıyor. |
|
Başa dön |
|
|
eraser
Kayıt: Oct 18, 2004 Mesajlar: 173
|
Tarih: Fri Dec 09, 2005 11:25 pm Mesaj konusu: |
|
|
Oyun yapımı takım işi olmadan yapılması İMKANSIZ birşeye
bulaşmak gibi bir şey olur.Basit bir örnek vericek olursak
nasıl bir filmi tek başına yapamazsanız ,oyun işide böyle bir iş. |
|
Başa dön |
|
|
Gord10
Kayıt: Aug 07, 2003 Mesajlar: 357 Nereden: Ankara
|
Tarih: Fri Dec 09, 2005 11:43 pm Mesaj konusu: |
|
|
Aslında tek başımıza oyun yapmak imkansız değil; ama o zaman da mutlaka oyunun bazı yönleri (mesela grafikleri veya senaryosu) çok zayıf kalacaktır (örneğin Lanetin Hikayesi). Bu yüzden ekip çalışması, oyun yapımı için çok önemlidir. |
|
Başa dön |
|
|
ozmoz
Kayıt: Jul 16, 2005 Mesajlar: 37
|
Tarih: Sat Dec 10, 2005 4:56 pm Mesaj konusu: |
|
|
Tek başına iyi oyun çıkaranlar ve olağan üstü paralar kazanan lar var ama bu bir kaç kişiyi geçmedi.Grup hep lazım bu işlerle profesyonel uğraşan arkadaşlar benle irtibarata geçsin.Elimden geleni yapmaya hazırım. |
|
Başa dön |
|
|
traubleman
Kayıt: Apr 12, 2004 Mesajlar: 87 Nereden: İstanbul
|
Tarih: Sat Dec 10, 2005 5:25 pm Mesaj konusu: |
|
|
Bir coder olarak şunu söyleyebilirim.
Kimse ciddi bir firma kurma olayına girmediği buna karşısındakini inandırmadığı takdirde internet üzerinde kodlarını grafiklerini texturelerini açıp gelin birlikte yapalım gibi bir moda gireceğini sanmıyorum.ne kadar ciddi ve dürüst olursan ol bu değşmez.
Senin kodların ne kadar değerli ise grafikler ve textureler de aynı derece önemli ve ciddi dir.Ragnor bunu seni yada başka birini hedef alarak söylemiyorum ben sadece bir de grafikerler açısından düşünmek gerektiğini söylemek için yazdım.Grafikerleri ve textureleri bu işin yan sanayisi gibi görüyoruz bilerek veya bilmeyerek isteyerek veya istemeyerek bu 2. plana atılıyor bunun ne kadar doğru olup olmadığıda tartışılır tabiki..Ama grafikerlerle konuştuğunuzda kendilerini 2.planda olmak gibi bir durumla karşılaştıklarını göreceksiniz.Para olmadan bu iş olmaz.Çok çok zor..şimdiye kadar oldumu varmı böyle ticari bir oyun bunu üzülerek söylüyorum keşke olsaydı.Ama bir ümit her zaman vardır...Bu yüzden bekliyoruz.. |
|
Başa dön |
|
|
eraser
Kayıt: Oct 18, 2004 Mesajlar: 173
|
Tarih: Sat Dec 10, 2005 9:55 pm Mesaj konusu: |
|
|
Gord10 demiş ki: |
Aslında tek başımıza oyun yapmak imkansız değil; ama o zaman da mutlaka oyunun bazı yönleri (mesela grafikleri veya senaryosu) çok zayıf kalacaktır (örneğin Lanetin Hikayesi). Bu yüzden ekip çalışması, oyun yapımı için çok önemlidir. |
Evet,imkansız değil ama çok çok zor ve herkesin de dediği gibi iyi bir oyun
ortaya çıkması için iyi bir takım çalışması çok önemli. |
|
Başa dön |
|
|
berk
Kayıt: Aug 24, 2005 Mesajlar: 169
|
Tarih: Sun Dec 11, 2005 7:49 pm Mesaj konusu: Re: Takım arkadaşı sorunu |
|
|
Ragnor demiş ki: |
hatta birçok grup dağılıyor böyle. |
Arkadaşım öncelikle bu sözün dahil tüm sözlerine katılıyorum."Ekip ruhu" diye birşey vardır.Belki çoğunuz saçma bulabilirsiniz.Ama ben ekip ruhu diye birşeye katılıyorum.Bir ekipteki herkes bir hedefe ulaşmalı.Herkes ekibi düşünmeli.Yoksa her birey kendi sorununu düşünürse ekip ilerlemez.Dağılır.Ancak ekip ruhuna inanan kişiyi de bulmanız zor olur.Hadi bunu geçtik.Bazı insanlar var.Sizin özenle kurduğunuz ekibe katılıyor.Sonra bir bahane bulup ekipten kaçıyor.Ekip hedefine ulaşınca ayrılan kişi bu işte benim çok faydam var diyor ve ekibe geri dönüyor.Bu işte ekibe karşı güvensizlik.Ekibe güvenmek gerekir.Yani ekibin hedefe ulaşacağını inanmamız gerekir.Ben bu cümlem ile bir şeye daha değindim "inanç".Ekipteki herkes birbirine inanmalı güvenmeli.Yoksa herkes ekip ekip olmaktan çıkar.Neyse benim söyleyeceklerim bu kadar.Ancak ragnor arkadaşımıza gerçekten çok teşekkür ediyorum.Böyle gerçekten önemli bir konuya değindiği için. |
|
Başa dön |
|
|
berk
Kayıt: Aug 24, 2005 Mesajlar: 169
|
Tarih: Sun Dec 11, 2005 7:55 pm Mesaj konusu: |
|
|
eraser demiş ki: |
Bir grubun gerçekleştirilmesi yani oluşması için:
1-İlk önce bu işe başlarken herkesin cesareti olmalı ve birbirini
cesaretlendirmeli.
2-Grup için de kişilerin birbiriyle uyum sağlaması çok önemli.
3-Hangi işi kimin yapacağı konusunda ayrıştırma yapmak.
Yani kimin hangi konuda ne yapacağı konusunda paylaşım.
4-Birbirini dinleyen insanlar olmalı.
5-Uzlaşma yoluna gidilmeli ve tansiyon düşürülmeli.
Grup içinde bir bireyin bireysel gereksinimleri:
1-Engelliyici olmak.
2-Dikkat çekmek.
3-İşinde hakim,üstün olma.
4-Çekimser olmak yani herşeye bulaşmamak.
Grubun iş içinde de görevleri:
1-Bilgilerin aktarılması.
2-Bilgileri gözden geçirme, soru sorma.
3-Fikirleri düzenlemek.
4-Fikirleri açıklamak.
5-Yapılan işi özetlemek.
6-Yapılan işi değerlendirmek.
7-Kararlaştırmak.
En önemlisi sanırım ''inanç''.Kimse birşeyi gerçekleştirebilme konusun da
biribirine inanmıyor ve bazı şeyler için risk almaktan kaçınıyor. |
+1 gerçekten arkadaşımız eraser çok iyi açıklamış. |
|
Başa dön |
|
|
berk
Kayıt: Aug 24, 2005 Mesajlar: 169
|
Tarih: Sun Dec 11, 2005 8:35 pm Mesaj konusu: |
|
|
Sizce Türkiye'deki oyun ekipleşmesindeki problem oyun sektörüne yaptığımız yetersiz yatırımda mı? Yani bir ekip kurmak için oyun sektörüne dahafazla mı maddi destekte bulunmalıyız. Yani ne yapmalıyız. |
|
Başa dön |
|
|
|